Statut Polskiego Stowarzyszenia Trzustkowego
§1 Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
Stowarzyszenie nosi nazwę: Polskie Stowarzyszenie Trzustkowe, zwane w dalszej części Stowarzyszeniem.
§2 Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a jego siedzibą miasto stołeczne Warszawa.
§3 Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zarejestrowanym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§4 Stowarzyszenie może powoływać oddziały terenowe.
§5 Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§6 Stowarzyszenie może być członkiem zagranicznych stowarzyszeń o podobnych celach działania.
§7 Stowarzyszenie jest dobrowolnym zrzeszeniem chorych, ich rodziców lub opiekunów oraz ludzi dobrej woli, chcących nieść pomoc chorym na choroby trzustki, w szczególności na choroby zapalne trzustki (PZT, OZT, AZT).
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§8 Celem Stowarzyszenia jest:
- działalność w dziedzinie ochrony zdrowia i pomocy społecznej chorym na choroby trzustki;
- przeciwdziałanie stygmatyzowaniu chorych (kojarzeniu schorzeń trzustki jako chorób wyłącznie wynikających z nadużywania alkoholu) i odrzuceniu społecznemu osób chorych na choroby trzustki;
- zwiększenie dostępu do wysokospecjalistycznej diagnostyki chorób trzustki (w szczególności EUS); edukacja lekarzy POZ w zakresie chorób trzustki; dodanie badania oznaczającego poziom elastazy 1 w kale do koszyka lekarza POZ; refundacja kosztów badań genetycznych (geny predysponujące do zachorowania na choroby zapalne trzustki);
- edukacja pracowników ochrony zdrowia, w szczególności lekarzy w zakresie chorób trzustki i zasad postępowania z pacjentami chorymi na choroby trzustki;
- edukacja pracowników szpitalnych oddziałów ratunkowych (SOR) i izb przyjęć w zakresie postępowania z pacjentami chorymi na choroby zapalne trzustki w trakcie zaostrzenia czy wystąpienia ostrego zapalenia trzustki, w tym wprowadzenie procedur zapewniających komfortowe warunki podczas oczekiwania na udzielenie pomocy i dostępu do szybkiej ochrony przeciwbólowej;
- refundacja zastępczej terapii enzymatycznej dla każdego chorego na chorobę zapalną trzustki;
- nawiązanie współpracy z lekarzami POZ, specjalistami gastroenterologii, chirurgii, endokrynologii, onkologii, psychiatrii, anestezjologii w celu dążenia do poprawy opieki zdrowotnej i jakości życia chorych na choroby zapalne trzustki;
- stworzenie ogólnopolskiego ośrodka diagnostyki i leczenia chorób trzustki (specjalistycznego pododdziału);
- prowadzenie badań klinicznych nad lekami mającymi cofać zmiany zapalne lub/i zapobiegać rozwojowi choroby;
- zapewnienie dostępu do poradni leczenia bólu dla chorych na choroby zapalne trzustki i edukacja lekarzy w zakresie bólu trzustkowego i jego zmniejszania oraz poprawiania jakości życia chorych;
- zapewnienie dostępu do pomocy psychiatrycznej i psychologicznej dla chorych na choroby zapalne trzustki;
- prowadzenie szkoleń, turnusów i spotkań dla osób chorych i członków ich bliskich;
- pomoc chorym i ich bliskim we wszelkich sytuacjach kryzysowych;
- zapewnienie integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób chorych na choroby zapalne trzustki oraz osób im bliskich;
- działalność charytatywna na rzecz chorych na choroby zapalne trzustki oraz ich bliskich;
- wspieranie rozwoju nauki i badań nad chorobami trzustki i chorobami im towarzyszącymi;
- wdrażanie nowoczesnych, eksperymentalnych zasad leczenia, szczególnie w warunkach domowych dla osób chorych na choroby trzustki;
- działania w kierunku podniesienia wiedzy wśród chorych, ich rodziców lub opiekunów na temat leczenia i rehabilitacji chorych na choroby trzustki;
- promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych utratą pracy chorych na choroby trzustki i osób im bliskich;
- działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych związanych z osobami chorymi na choroby trzustki;
- popularyzacja wiedzy i upowszechnienie w społeczeństwie wagi problemów związanych z chorobami trzustki;
- organizacja wypoczynku i leczenia sanatoryjnego osób chorych na choroby trzustki i ich rodziców/opiekunów;
- współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami w kraju i za granicą, których celem jest działanie na rzecz chorych na choroby trzustki, choroby gastrologiczne oraz ich bliskich;
- działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami na rzecz osób chorych na choroby trzustki oraz ich bliskich;
- działalność na rzecz organizacji pozarządowych, mająca na celu edukację nt. problemów osób chorych na choroby trzustki oraz ich bliskich;
- promocja i organizacja wolontariatu, w szczególności na potrzeby działalności Stowarzyszenia;
- zwiększenie dostępu do porad dietetyków klinicznych dla chorych na choroby trzustki.
§9 Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:
- organizowanie szkoleń dla chorych, członków ich rodzin, opiekunów osób chorych oraz innych zainteresowanych osób; wymianę doświadczeń leczniczo-rehabilitacyjnych między chorymi;
organizowanie akcji wydawniczych przy zachowaniu obowiązujących w tym zakresie przepisów; - pomoc chorym w uzyskiwaniu pomocy lekarskiej, leków oraz w zapewnieniu właściwego leczenia dietetycznego;
- współdziałanie z jednostkami służby zdrowia w zakresie organizacji opieki nad chorymi;
- współdziałanie z jednostkami resortu oświaty i wychowania w celu zapewnienia chorym odpowiedniej do stanu zdrowia opieki pedagogiczno-psychologicznej;
- pomoc chorym w wyborze zawodu i zatrudnienia odpowiedniego do ich możliwości psychofizycznych;
- rozwijanie działalności popularyzatorsko-promocyjnej, edukacyjnej i naukowej związanej z szeroko rozumianą tematyką chorób trzustki, w tym za pośrednictwem środków masowego przekazu i innych form komunikacji;
pozyskiwanie środków finansowych na działalność statutową, w tym m. in. organizowanie zbiórek publicznych; - udzielanie pomocy społecznej członkom Stowarzyszenia oraz członkom ich rodzin.
§10 Zabronione jest:
- udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- kupowanie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§11 Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
§12 Członkiem zwyczajnym może być każda osoba po ukończeniu 16 roku życia, która jest chora na chorobę trzustki lub zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, rodzice lub opiekunowie dziecka chorego na chorobę trzustki − przyjęta w poczet członków Stowarzyszenia przez Zarząd Główny na podstawie pisemnej deklaracji i dowodu opłacenia składki członkowskiej.
§13 Członek wspierający
- Członkiem wspierającym może zostać osoba prawna, jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna zainteresowana merytoryczną działalnością Stowarzyszenia, przyjęta na podstawie pisemnej deklaracji, opłacająca zadeklarowaną składkę, udzielająca pomocy finansowej, rzeczowej lub merytorycznej na rzecz realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członków wspierających przyjmuje Zarząd Główny.
- Członek wspierający będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej działa w Towarzystwie poprzez swego przedstawiciela.
§14 Członek honorowy
- Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Stowarzyszenia.
- Godność członka honorowego nadaje Walny Zjazd na wniosek Zarządu Głównego.
- W szczególnie uzasadnionym przypadku Walny Zjazd może nadać osobie zasłużonej dla Stowarzyszenia tytuł Honorowego Prezesa Stowarzyszenia. Tytuł ten może posiadać tylko jedna osoba.
- Osoba, której nadano tytuł Honorowego Prezesa Stowarzyszenia, traci prawo do tego tytułu w przypadku:
- rezygnacji z nadanego tytułu złożonej przez Honorowego Prezesa Stowarzyszenia,
- pozbawienia tytułu przez Walny Zjazd za działalność niezgodną ze Statutem Stowarzyszenia lub na szkodę Stowarzyszenia.
§15 Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego,
- współdecydowania o działalności programowej Stowarzyszenia,
- korzystania z wydawnictw Stowarzyszenia,
- brania udziału w zjazdach, konferencjach oraz innych akcjach organizowanych dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
- korzystania z pomocy i świadczeń organizowanych przez Stowarzyszenie,
posiadania legitymacji członkowskiej.
Członek zwyczajny jest zobowiązany do:
- przestrzegania postanowień Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
- brania czynnego udziału w realizacji celów Stowarzyszenia,
- uczestniczenia w zebraniach i zjazdach,
- regularnego opłacania składek członkowskich w terminie do 31 marca danego roku.
Członek zwyczajny może wykonywać swoje prawa mając opłaconą składkę członkowską za dany rok, chyba że został zwolniony z obowiązku opłacenia tej składki z uwagi na trudną sytuację materialną. Umotywowany wniosek w tej sprawie członek zwyczajny składa do Zarządu Głównego.
§16 Członek wspierający ma prawo do:
- brania udziału w zjazdach, konferencjach i zebraniach z głosem doradczym,
- korzystania z wydawnictw Stowarzyszenia,
- korzystania z pomocy i świadczeń organizowanych przez Stowarzyszenie,
- posiadania legitymacji członkowskiej.
Członek wspierający jest zobowiązany do:
- przestrzegania postanowień Statutu i uchwał Stowarzyszenia,
- brania czynnego udziału w realizacji celów Stowarzyszenia.
§17 Członek honorowy ma prawo do:
- brania udziału w zjazdach, konferencjach i zebraniach z głosem doradczym,
- korzystania z wydawnictw Stowarzyszenia,
- korzystania z pomocy i świadczeń organizowanych przez Stowarzyszenie,
- posiadania legitymacji członkowskiej,
- noszenia odznaki Honorowego Członka Stowarzyszenia.
Członek honorowy zobowiązany jest do:
- przestrzegania postanowień Statutu i uchwał Stowarzyszenia,
- brania czynnego udziału w realizacji celów Stowarzyszenia.
§18 Członkostwo zwyczajne ustaje z chwilą:
- złożenia pisemnego oświadczenia o rezygnacji Zarządowi Głównemu,
- skreślenia przez Zarząd Główny w przypadku opóźnienia w opłacaniu składek członkowskich przekraczającego okres 3 miesięcy,
- skreślenia przez Zarząd Główny za działalność na szkodę Stowarzyszenia, sprzeczną ze Statutem lub uchwałami Stowarzyszenia lub w przypadku popełnienia czynu niegodnego członka Stowarzyszenia,
- śmierci członka,
- utraty praw publicznych.
Członkowi wykluczonemu za działalność na szkodę Stowarzyszenia przysługuje prawo wniesienia odwołania do Sądu Koleżeńskiego w terminie 14 dni od daty zawiadomienia o wykluczeniu.
Członek wykluczony z Stowarzyszenia do czasu rozpatrzenia odwołania jest zawieszony w prawach członkowskich.
§19 Tytuł członka wspierającego ustaje na skutek:
- śmierci członka lub likwidacji lub rozwiązania członka będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej,
- zgłoszenia pisemnego oświadczenia o rezygnacji Zarządowi Głównemu,
- pozbawienia członkostwa przez Zarząd Główny w razie stwierdzenia braku jego zainteresowania działalnością Stowarzyszenia.
§20 Godność członka honorowego ustaje na skutek:
- śmierci członka,
- zgłoszenia pisemnego oświadczenia o rezygnacji Zarządowi Głównemu,
- pozbawienia członkostwa przez Walny Zjazd za czyny godzące w dobre imię Stowarzyszenia,
- utraty praw publicznych.
§21 Władzami Stowarzyszenia są:
- Walny Zjazd Stowarzyszenia,
- Zarząd Główny,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
Kadencja wszystkich władz wybieralnych trwa 4 lata, a wybór Zarządu Głównego odbywa się w głosowaniu tajnym.
Uchwały władz zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby członków, chyba że Statut stanowi inaczej.
Członkowie władz pełnią swe funkcje społecznie. Uchwałą Walnego Zjazdu Stowarzyszenia może zostać przyznane wynagrodzenie za pełnienie określonej funkcji.
W przypadku, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić na drodze kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż 1/3 składu organu.
§22 Walny zjazd
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walny Zjazd.
- Walny Zjazd Stowarzyszenia może być zwyczajny – zwołany przez Zarząd Główny, lub nadzwyczajny – zwołany w trybie § 26 Statutu.
- Walny Zjazd Stowarzyszenia jest zwoływany nie rzadziej niż co 18 miesięcy, nie później jednak niż w ciągu 6 pierwszych miesięcy danego roku. O terminie, miejscu i porządku obrad Zarząd Główny zawiadamia członków drogą listowną lub elektroniczną na co najmniej 14 dni przed terminem Zjazdu.
§23 Do kompetencji Walnego Zjazdu Stowarzyszenia należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia,
- przyjmowanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- udzielenie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego,
- wybór i odwołanie członków Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- uchwalanie zmian do Statutu Stowarzyszenia,
- uchwalanie wysokości rocznych składek członkowskich,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i jego oddziałów,
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego oraz tytułu Honorowego Prezesa Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie innych spraw dotyczących działalności Stowarzyszenia,
- uchwalanie w razie potrzeby regulaminu obrad Walnego Zjazdu Stowarzyszenia.
§24 Uchwały
- Uchwały Walnego Zjazdu zapadają w pierwszym terminie zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania; w drugim terminie podanym w zawiadomieniu – bez względu na ilość obecnych.
- Uchwała Walnego Zjazdu zmieniająca Statut zapada bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania; a w drugim terminie podanym w zawiadomieniu – większością 2/3 głosów – bez względu na ilość obecnych.
- Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
§25 W Walnym Zjeździe Stowarzyszenia udział biorą:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym – członkowie honorowi, członkowie wspierający oraz zaproszeni goście.
§26 Nadzwyczajny walny
- Nadzwyczajny Walny Zjazd Stowarzyszenia zwoływany jest przez Zarząd Główny z własnej inicjatywy lub na wniosek: Komisji Rewizyjnej, 1/5 ogólnej liczby członków, 1/5 liczby Zarządów Oddziałów zgłoszony na piśmie Zarządowi Głównemu.
- Zarząd Główny zwołuje Nadzwyczajny Walny Zjazd w terminie dwóch miesięcy od daty zgłoszenia wniosku.
- Nadzwyczajny Walny Zjazd rozpatruje sprawy, dla których został zwołany.
§27 Zjazd Delegatów
- W przypadku, gdy Stowarzyszenie będzie liczyło 300 i więcej członków zwyczajnych, Walny Zjazd Członków zostanie zastąpiony przez Walny Zjazd Delegatów.
- Walny Zjazd Delegatów przejmuje uprawnienia z § 23 zastrzeżone dla Walnego Zjazdu Członków.
- Do Walnego Zjazdu Delegatów stosuje się odpowiednio przepisy określone w § 22, § 23 i § 24 Statutu.
- Wyboru Delegatów na Walny Zjazd dokonają członkowie na zebraniu wyborczym, a ich kadencja trwa cztery lata.
- Walny Zjazd Delegatów składać się będzie z 30 – 100 delegatów, w proporcji 1 delegat na 10 członków zwyczajnych. Ostatnia, nawet niepełna dziesiątka członków, ma prawo do wyboru swojego delegata. Jeżeli liczba członków zwyczajnych stowarzyszenia przekroczy 1000 osób, od następnej kadencji Walny Zjazd Delegatów składać się będzie ze 100 delegatów, przy czym Zarząd Główny określi liczbę mandatów dla danego Oddziału lub, gdy nie ma powołanego Oddziału, dla danego województwa, proporcjonalnie do liczby członków.
- Delegaci na Walny Zjazd zostaną wybrani pod koniec najbliższej kadencji władz Stowarzyszenia, w której liczba członków przekroczy 300 osób.
- Mandat delegata wygasa na skutek:
- śmierci delegata,
- złożenia oświadczenia o pisemnej rezygnacji Zarządowi Głównemu,
- pozbawienia mandatu przez Walny Zjazd Delegatów, w sytuacji opisanej w ust. 8.
- Walny Zjazd Delegatów może podjąć uchwałę o wygaśnięciu mandatu Delegata, który nie weźmie udziału w dwóch kolejnych Walnych Zjazdach Delegatów. W takim przypadku przeprowadza się wybory uzupełniające, przy czym kadencja nowo wybranych delegatów upływa wraz z zakończeniem kadencji Walnego Zjazdu Delegatów.
- Wybory uzupełniające przeprowadza się także w przypadku zwiększenia się liczby członków stowarzyszenia o co najmniej 10 osób w danym oddziale terenowym lub na terenie województwa, na którym nie ma oddziału terenowego, zgodnie z zasadą opisaną w ust. 5.
§28 Zarząd
- Zarząd Główny składa się z od 3 do 8 członków.
- Członkami Zarządu Głównego nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§29 Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwałami Walnego Zjazdu,
- zwoływanie Walnego Zjazdu, przygotowanie i składanie sprawozdań merytorycznych i finansowych ze swej działalności,
- ustalanie budżetu i preliminarzy,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu Stowarzyszenia do stowarzyszeń międzynarodowych i krajowych związków stowarzyszeń,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych
- powoływanie i nadzorowanie działalności Oddziałów oraz ich rozwiązywanie.
- uchylanie uchwał Zarządu Oddziału niezgodnych z postanowieniami Statutu lub przepisami prawnymi,
- prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
- podejmowanie decyzji w sprawie podjęcia przez Stowarzyszenie działalności gospodarczej w określonym zakresie z zastrzeżeniem § 32 pkt 9,
- zatrudnianie pracowników do zadań przez niego powierzonych,
- podejmowanie decyzji w sprawie wykluczenia lub skreślenia członka
- podejmowanie decyzji o zwolnieniu członka z obowiązku opłacania składki członkowskiej w danym roku kalendarzowym.
§30 Głosy
- Uchwały Zarządu Głównego podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków.
- Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż dwa razy do roku. O posiedzeniu Zarządu Głównego zawiadamia się drogą listowną lub elektroniczną na 7 dni przed jego terminem.
§31 Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna składa się z od 2 do 5 członków.
- Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być:
- członek Zarządu Głównego lub Zarządu Oddziału ani osoba pozostająca z nim
w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej z tytułu zatrudnienia, - skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane
z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- członek Zarządu Głównego lub Zarządu Oddziału ani osoba pozostająca z nim
- Członkowie Komisji Rewizyjnej otrzymują z tytułu pełnienia funkcji jedynie zwrot uzasadnionych kosztów.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków.
§32 Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie, co najmniej raz w roku, kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem zgodności z przepisami oraz gospodarności,
- występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli
i żądanie wyjaśnień, - składanie na Walnym Zjeździe sprawozdań ze swojej działalności,
- przedstawianie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
- występowanie z wnioskiem do Zarządu Głównego o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zjazdu,
- nadzorowanie działalności Komisji Rewizyjnych Oddziałów,
- dokonywanie interpretacji Statutu,
- dokonanie wyboru podmiotu mającego zbadać sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości,
- wyrażanie zgody na podjęcie przez Stowarzyszenie działalności gospodarczej w określonym zakresie.
§32(1)
- Posiedzenia Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Walnego Zebrania mogą odbywać się w formie zdalnej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
- O każdorazowym wykorzystaniu takiej formy decyduje odpowiednio Prezes Zarządu lub Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, zawiadamiając o tym pozostałych członków danego organu. W przypadku Walnego Zebrania decyzję podejmuje Zarząd, zawiadamiając o tym członków Stowarzyszenia co najmniej na 14 dni przed terminem jego odbycia.
- Zawiadomienie o formie elektronicznej musi zawierać opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu, w szczególności poprzez wskazanie narzędzi komunikacji.
- Posiedzenia w formie elektronicznej odbywają się przy zapewnieniu co najmniej:
- transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym,
- dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek organu stowarzyszenia może wypowiadać się w toku obrad;
- wykonywania osobiście prawa głosu w toku posiedzenia.
- Wykonywanie prawa głosu na posiedzeniu odbywa się poprzez oddanie jednoznacznego głosu w trakcie trwania transmisji, w czasie przeznaczonym na podjęcie decyzji. Przebieg głosowania jest dokumentowany nagraniem lub inny sposób zapewniający dowód oddanych głosów.
§33 Sąd Koleżeński składa się z 3-5 członków, którzy wybierają ze swego grona przewodniczącego, zastępcę i sekretarza.
§34
- Sąd Koleżeński rozpatruje pisemne wnioski członków Stowarzyszenia dotyczące spraw Stowarzyszenia i jego członków, poza wnioskami i skargami na władze Stowarzyszenia.
- Sąd Koleżeński rozpatruje odwołania członków od uchwał Zarządu Głównego o wykluczeniu członka.
- Sąd Koleżeński rozpoznaje sprawę w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc od złożenia pisemnego wniosku przez członka Stowarzyszenia.
- Orzeczenie Sądu Koleżeńskiego podawane jest do wiadomości wszystkich członków na najbliższym Walnym Zjeździe.
- Orzeczenia Sądu Koleżeńskiego zapadają w pełnym składzie zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
- Orzeczenia Sądu Koleżeńskiego są ostateczne.
- Sąd Koleżeński składa na Walnym Zjeździe sprawozdanie ze swojej działalności.
§35 Oddziały Terenowe Stowarzyszenia
- Oddziały Terenowe Stowarzyszenia powstają na podstawie uchwały Zarządu Głównego po rozpatrzeniu pisemnego wniosku grupy inicjatywnej.
- Zarząd Główny w uchwale określa teren działalności Oddziału, uwzględniając podział administracyjny kraju.
- Za zgodą Zarządu Głównego Oddział Terenowy może uzyskać osobowość prawną.
- O rozwiązaniu Oddziału Terenowego decyduje Zarząd Główny.
§36
- Władzami Oddziału Terenowego są:
- Walne Zebranie Członków Oddziału,
- Zarząd Oddziału,
- Komisja Rewizyjna Oddziału, o ile została powołana.
- Kadencja wszystkich władz Oddziału trwa 4 lata, a Zarząd Oddziału wybierany jest w głosowaniu tajnym.
- W przypadku, gdy skład władz Oddziału ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu może nastąpić na drodze kooptacji spośród członków Oddziału, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż 1/3 składu organu.
§37
- Najwyższą władzą Oddziału Terenowego jest Walny Zjazd Członków Oddziału, które zwołuje Zarząd Oddziału. Walny Zjazd Członków Oddziału może być zwyczajny lub nadzwyczajny. W przypadku braku Zarządu Oddziału lub gdy Zarząd Oddziału nie zwoła Walnego Zjazdu Członków Oddziału w wyznaczonym terminie prawo to przysługuje Zarządowi Głównemu.
- Walny Zjazd Członków Oddziału jest zwoływany nie rzadziej niż co 24 miesiące.
O terminie, miejscu i porządku obrad Zarząd Oddziału lub Zarząd Główny zawiadamia członków Oddziału listownie lub elektronicznie na co najmniej 14 dni przed terminem Zjazdu.
§38 Do kompetencji Walnego Zjazdu Członków Oddziału należy:
- uchwalanie kierunków działalności merytorycznej i finansowej Oddziału,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału, na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału, a w przypadku niepowołania takiej Komisji – na wniosek Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej Oddziału,
- wybór delegatów na Walny Zjazd Delegatów.
§39
- Walny Zjazd Członków Oddziału podejmuje uchwały zwykłą większością głosów
przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych. - Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
§40
- Nadzwyczajny Walny Zjazd Członków Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału
z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej Oddziału, Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia, bądź co najmniej 1/3 liczby członków Oddziału. - Zarząd Oddziału zwołuje Nadzwyczajny Walny Zjazd Członków Oddziału w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku. W przypadku gdy Zarząd Oddziału nie zwoła Walnego Zjazdu Członków Oddziału w wyznaczonym terminie prawo to przysługuje Zarządowi Głównemu.
- Nadzwyczajny Walny Zjazd Członków Oddziału obraduje nad sprawami, dla których został zwołany.
§41
- Zarząd Oddziału składa się z 3 do 8 członków.
- Zarząd Oddziału wybiera ze swojego grona prezesa, w razie potrzeby wiceprezesa, a także sekretarza i skarbnika.
- Członkami Zarządu Oddziału nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§42 Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
- reprezentowanie Oddziału na zewnątrz i działanie w jego imieniu na swoim terenie,
- kierowanie działalnością Oddziału zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwałami władz Stowarzyszenia,
- realizowanie uchwał Walnego Zjazdu Stowarzyszenia i Walnego Zjazdu Członków Oddziału,
- składanie sprawozdań ze swej działalności przed Walnym Zebraniem Członków Oddziału,
- wnioskowanie do Zarządu Głównego w sprawie wykluczenia członka,
- składanie Zarządowi Głównemu okresowych sprawozdań z działalności merytorycznej i finansowej,
- podejmowanie decyzji w sprawie podjęcia przez Stowarzyszenie działalności gospodarczej w określonym zakresie, z zastrzeżeniem § 45 pkt 4.
§43
- Uchwały Zarządu Oddziału zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków.
- Posiedzenia Zarządu Oddziału odbywają się zgodnie z potrzebami, nie rzadziej niż dwa razy do roku. O posiedzeniu Zarządu Oddziału zawiadamia się drogą listowną lub elektroniczną na 7 dni przed jego terminem.
§44
- Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3 członków, którzy wybierają ze swego grona przewodniczącego Komisji.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej Oddziału zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków.
- Do członków Komisji Rewizyjnej Oddziału stosuje się § 31 ust. 2 i 3.
- Dopuszcza się rezygnację z powołania Komisji Rewizyjnej w Oddziale, który nie ma osobowości prawnej. W takiej sytuacji jej funkcję przejmuje Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia.
- §45 Do zadań Komisji Rewizyjnej Oddziału należy:
- przeprowadzenie, co najmniej raz w roku, kontroli całokształtu działalności Oddziału ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem zgodności z przepisami prawa i gospodarności,
- przedstawianie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału,
- dokonanie wyboru podmiotu mającego zbadać sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości,
- wyrażanie zgody na podjęcie przez Stowarzyszenie działalności gospodarczej w określonym zakresie.
§46 Majątek i gospodarka finansowa Stowarzyszenia
Na majątek Stowarzyszenia składają się ruchomości, nieruchomości i fundusze.
§47
- Funduszem i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd Główny.
- Do reprezentowania Stowarzyszenia w sprawach majątkowych i niemajątkowych upoważniony jest Prezes Zarządu Głównego samodzielnie lub dwóch członków Zarządu Głównego działających łącznie.
§48 Na fundusz Stowarzyszenia składają się:
- składki członkowskie,
- dotacje,
- darowizny i zapisy,
- wpływy z własnej działalności,
- wpływy z działalności gospodarczej.
§49 Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, z której cały dochód przeznaczony jest na ich realizację.
§50 Rozwiązanie Stowarzyszenia
- Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walny Zjazd Stowarzyszenia większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie podanym w zawiadomieniu – bez względu na ilość obecnych.
- Walny Zjazd Stowarzyszenia wybiera Komisję Likwidacyjną w składzie 5 osób, której dotychczasowy Zarząd Główny przekaże całą dokumentację Stowarzyszenia.
- Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia określi jednocześnie przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
§51 Inne
- Rok obrotowy Stowarzyszenia pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
- Pierwszy rok obrotowy Stowarzyszenia kończy się z dniem 31 grudnia 2024 r.”